PlayDoh Network Architecture
Abstrak
Kecenderungan
untuk bermain adalah sifat semulajadi manusia. Dalam mana-mana masyarakat
termasuklah masyarakat primitif, permainanan simulasi mempunyai tempat istimewa
dalam kehidupan. Menurut Heinich et. Ale (1993) masyarakat primitif biasanya
menggunakan permainan untuk membudayakan ahli-ahlinya dan juga untuk mengajar
kemahiran-kemahiran tertentu untuk hidup. Bagi masyarakat masa kini, permainan
dan simulasi bukan sahaja menyeronokkan, malahan juga mempunyai unsur-unsur
yang berbentuk pengajaran dan pendidikan. Senibina Rangkaian adalah satu topik
di dalam silibus Sains Komputer yang memerlukan pelajar menerangkan dan melukis
pelbagai jenis senibina rangkaian komputer menggunakan peralatan dan perkakasan
tertentu. Di samping itu, pelajar juga
perlu mengenalpasti perkakasan dan peralatan tertentu selain memahami fungsi
dan peranan setiap perkakasan dan peralatan tersebut. PlayDoh Network
Architecture adalah satu teknik simulasi bagi membantu pelajar untuk memahami
dan boleh menerangkan konsep rangkaian komputer seterusnya senibina rangkaian.
Teknik ini berupaya memberikan pemahaman lebih jelas dalam bentuk permainan doh
tanpa menggunakan peralatan yang sebenar. Ia dapat memberi gambaran sebenar supaya
pelajar dapat memahami konsep dan senibina rangkaian komputer yang pelbagai dengan
lebih jelas dan efektif. Sasaran kepada pelajar Sains Komputer SC015 pada
semester 1 sesi pembelajaran modul 2 dan modul 3 di Kolej Matrikulasi Selangor
sesi 2018/2019. Hasil daripada teknik ini, pelajar lebih mudah memahami dan
berupaya melukis dan menerangkan senibina rangkaian komputer dengan betul.
Objektif am
Untuk meningkatkan prestasi pelajar dalam menerangkan dan
melukis senibina rangkaian komputer
dengan betul.
Objektif khusus
i) Untuk meningkatkan kemahiran pelajar dalam menerangkan tentang senibina rangkaian yang
pelbagai jenis.
ii) Meningkatkan kemahiran pelajar melukis penyambungan rangkaian komputer yang pelbagai
dengan betul.
iii) Untuk meningkatkan kefahaman pelajar dalam menyelesaikan masalah berkaitan dengan
senibina rangkaian.
i) Untuk meningkatkan kemahiran pelajar dalam menerangkan tentang senibina rangkaian yang
pelbagai jenis.
ii) Meningkatkan kemahiran pelajar melukis penyambungan rangkaian komputer yang pelbagai
dengan betul.
iii) Untuk meningkatkan kefahaman pelajar dalam menyelesaikan masalah berkaitan dengan
senibina rangkaian.
Kumpulan Sasaran
Pelajar Sains Komputer SC015 semester 1 sesi 2018/ 2019, Kolej Matrikulasi Selangor.
No comments:
Post a Comment