Pelajar hanya mendengar, melihat
gambarajah dan melukis senibina rangkaian komputer yang sama. Topik ini memerlukan
pelajar memahami dua jenis senibina rangkaian iaitu senibina rakan kepada rakan (peer to peer) dan senibina pelayan-pelanggan (client/ server). Seterusnya, pelbagai jenis peralatan dan
perkakasan yang perlu dikenalpasti jenis dan fungsinya untuk membuat sambungan
rangkaian komputer. Terdapat pelbagai
bentuk soalan melibatkan senibina rangkaian seperti menerangkan jenis senibina,
melukis senibina rangkaian mengikut jenis dan menyesuaikan sambungan rangkaian
mengikut perkakasan dan peralatan yang diberi. Kesemua ini memerlukan pelbagai
aras kemahiran berfikir pelajar untuk menyelesaikan pelbagai masalah.
Contoh gambarajah senibina
rangkaian untuk Peer to Peer dan Client/ Server
Kaedah pengajaran dan
pembelajaran berpusatkan guru atau menggunakan kaedah “Chalk and Talk” seperti
menggunakan nota rujukan, persembahan slaid dan latihan tutorial sahaja menjadikan
kelas hambar dan pelajar kurang tumpuan dan minat. Teknik permainan dan
simulasi “Play Doh Network Architecture “ adalah salah satu teknik permainan dan
simulasi menerapkan konsep pendidikan berpusatkan pelajar.
Pandangan terhadap wujudnya
masalah kepada pemahaman pelajar terhadap topik ini dibuat berdasarkan kepada
pemerhatian pensyarah semasa sesi pengajaran dan pembelajaran, melalui Laporan
Kerja Calon Sains Komputer SC015 dan Bengkel Pemantapan Penyampaian Isi
Kandungan Pengajaran dan Pembelajaran bagi Matapelajaran Sains Komputer 2017/2018.
1. Berdasarkan Laporan Kerja Calon SC015 Semester 1
sesi 2016/17, menyatakan pelajar kerap melakukan kesilapan semasa melukiskan
rajah senibina rangkaian klien server dengan menyambungkan rangkaian kepada
server. Pelajar sepatutnya menyambungkan komponen kepada hub atau switch.
2. Berdasarkan Laporan Kerja Calon SC015 Semester 1
sesi 2018/19, pelajar salah konsep menyambungkan komponen dalam senibina
rangkaian yang dikehendaki. Pelajar keliru dengan konsep rangkaian peer-to-peer
dan klien-server.
3. Selain itu, daripada hasil pemerhatian pensyarah di dalam
kelas pelajar-pelajar didapati sukar mengenal pasti fungsi dan membayangkan
bentuk perkakasan seperti hub, switch, router dan konsep senibina rangkaian.
Pelajar seringkali keliru dalam membina sambungan rangkaian apabila pelbagai
alatan ICT diberikan.
Antara contoh jawapan pelajar dalam menjawab soalan yang
berkaitan senibina rangkaian komputer:
No comments:
Post a Comment